FANDOM

Mal:Ikke sjekket

Den store snøballkrigen
Den store snøballkrigen
Logo
Leder(e) Tralan
Lag Hakkespettene

Milliardærene
Skurkene
Smartingene

Den store snøballkrigen er en konkurranse oppfunnet av Tralan. Informasjonen om konkurransen ble lagt ut 4. april 2013, og da med påmelding til første snøballkrigen.

ReglerRediger

Den store snøballkrigen ble delt inn i fire lag: Milliardærenes lag, hakkespettenes lag, smartingenes lag og skurkenes lag. Det var ti brukere på hvert lag, bortsett fra skurkene som ikke ble fylt.

Leken gikk ut på å være det vinnende laget som står igjen. Lagene hadde tre liv hver og skulle kaste på brukere på et annet lag. Man kastet en snøball hvert tiende minutt, og hvis du ikke skrev «Bom", eller lignende innen den samme fristen døde man.

I ettertid av at reglene ble laget fant man ut at ikke alle lagene ble fulle, og derfor måtte lag med få medlemmer få større tidsfrist og flere liv.

Nye regler etter Den store snøballkrigen i 2013Rediger

Regler etter startRediger

Det kom opp en ny regel dagen krigen begynte. Regelen var at man skulle skrive «Logger av". Denne regelen ble innført fordi «online» ikke virket ordentlig.

Fra og med 6. mai ble det også bestemt at de som ikke tidligere hadde vist aktivitet skulle bli tatt fra ett liv hver dag. Etter tre dager ville derfor hver bruker som ikke hadde vist aktivitet bli drept.

Skurkenes hjelpemidlerRediger

Under 2013-konkurransen var det få deltakere på Skurkenes lag som ga dem hjelpemidler.

  • Tre ekstra liv (altså 6)
  • Kunne kaste hvert 5. minutt istedenfor hvert 10.

Under konkurransenRediger

9. mai annonserte Tralan at finaledelen av konkurransen skulle begynne søndag 12. mai, en uke og en dag etter starten. Reglene ble tilpasset, og det ble raskt lettere å dø.

  • Man unngikk å bli truffet ved å svare innen fem minutter, istedenfor ti.
  • Man kan kaste en gang hvert 5. minutt i stedenfor hvert 10.
  • Det ble lov å kaste på samme bruker på rad.

Skurkene fikk fortsatt hjelpemidler, siden de var i undertall. De fikk kaste hvert 2, 5. minutt til forskjell fra de andre som fikk kaste hver 5.

Tralan opprettet også en ny regel om at lagkapteinene kunne eksludere deltagere fra sin egen klan hvis den ikke var aktiv nok. Da kunne kapteinen selv finne en erstatter. Han begrunnet dette at man i finalen måtte ha med aktive brukere for større sjanse til å vinne. Denne regelen ble startet allerede 9. mai.

Liste over Den store snøballkrigen-konkurranserRediger

År Navn Merknad
2013 Den store snøballkrigen 2013

Priser og nominasjonerRediger

År Utdeling Pris Resultat
2013 Gulltruten
1. juni
Vinterens beste prosjekt Vant
Vinterens forumlek Nominert

Andre varianterRediger

Utdypende artikkel: Den store vannkrigen og Den store bladkrigen

Ved slutten av snøballkrigen oppfant Dikkedonas en helt lik let, bortsett fra at navnet er Den store vannkrigen istedenfor. Når Dikkedonas sluttet 26. mai 2013, tok Atle Duck over. Leken har samme regler og samme prinsipp som snøballkrigen. Etterhvert kom også Den store bladkrigen, som ble oppfunnet av Kroken. Dette førte midlertidig til at Tralan måtte ta patent på ideen. Patentregisteret er likevel uoffisielt, så hvem som helst kan likevel «kopiere» ideen.

Tilfeldig wiki