FANDOM

Donaldsamler
Ds13
Nyligste profilbilde.
Virkelig navn Edvard
Kjønn Gutt
Født 13. juni 1997, 20 år
Bosted Nesoddtangen
Andre kontoer Redaksjonen (innlogget som et par ganger)
Kallenavn Ds
Medlem siden 28. februar 2010
Grad Administrator (2013-)
Moderator (2011-2013)
VIP-medlem (2010-)
Forumgrad Kvekke-kandidat
Aktiv 2010
Klan Milliardærene
UserID 60294

Donaldsamler på donald.no
Donaldsamler eller Ds (født 13. juni 1997 i Oslo) er skribent og administratorDonald.no. Han var også moderator fra 2011 til 2013, er grunnleggeren av Donald.no Wiki, den 8. rikeste (AK) og statsminister i første periode av 2011. Ds har også vært redaktør for en rekke aviser og er storebroren til Williand. Han er i dag bosatt på Nesodden.

StartenRediger

Det startet i 2009 med medlemskap i Donaldklubben og bruker med navnet Donaldsamler på klubbens eget webområde. Grunnen til navnevalget kom av at han ble bitt av samlerbasillen på det tidspunktet. 28. februar året etter opprettet han en bruker under samme navn på hoveddelen av Donald.no, den gang ofte omtalt som Andeby. Han ble medlem av Milliardærene og ble etterhvert ganske aktiv selv om det tok en god stund før han deltok gjevnlig i forumet.

LEGORediger

I 2010 brukte Donaldsamler bloggen, som den gang het dagbok til å legge ut nye selvbyggede konstruksjoner av LEGO-klosser. Samme året mottok han Donald partiets kulturpris, Ukens fargeklatt for dette. Ds delte sin interesse med vennene vip og Mc.Cheesy (aka Mc.Lego.) Noen av byggverkene ble også sendt inn til de månedlige LEGO-konkurransene som ble holdt det året. Bilder av den første versjonen av Skrues pengebinge ble publisert i bladet hele tre ganger. 

Publisert i Donald Duck & Co:Rediger

  • Pengebingen - nr. 21, 22 & 49 - 2010
  • Doffen - nr. 27 - 2010
  • B-gjengen - nr. 31 - 2010

Ved relanseringen i desember 2010 ble alle dakbokinnlegg slettet. Medlemmene hadde blitt informert om dette på forhånd og hele Ds' dagbok ble dermed lagret på en harddisk. I 2011 ble de aller første postene igjen lagt ut i bloggen og prosjektet med å publisere absolutt alle dakbokinnleggene, i kronologisk rekkefølge er fortsatt under arbeid.

PolitikkRediger

Gjennom politikken gjorde Donaldsamler sitt store gjennombrudd og oppstarten av GOO! innledet det som kanskje var hans beste år; 2011. Det første partiet Ds var medlem av var Andeby Partiet der han hadde tittelen Legominister. Ettsom partiet viste seg innaktivt gikk han over til Donald partiet. Etter en periode der startet han 1. januar 2011 partiet GOO!, vant valget og satt som statsminister i én periode, 16. januar til 11. august 2011. Etter å ha blitt forfremmet til moderator forlot han partiet etter å ha sittet ut sin periode. Donaldsamler holdt valget 5.-10. august 2011. Etter det forlot han mer eller mindre politikken. Ds laget likevel en Politikkguide basert på sine erfaringer som ble publisert i forumet i 2011. Guiden er i dag tilgjengelig i Hjelpesentralen. I mai 2013 startet Ds en diskusjon rundt hvor mange perioder et parti kunne sitte i regjeringen på rad. Dette vakte stor oppsikt og resulterte i at saken ble tatt opp i Småtinget.

AviserRediger

Ds' første avis var Lego News. Etter det ble det laget ett nummer av FilmAvisen. Til slutt ble det besluttet å slå sammen avisene til en, med navnet Ds Magasinet som det ble utgitt seks utgaver av. I 2012 ga Donaldsamler og Pusi96 ut et nummer av humoravisen Andebys baksider. I 2013 bidro Ds med én artikkel som gjesteskribent i Kulturavisa.

Høyere stillingerRediger

Donaldsamler er trolig et av de medlemmene som har hatt tettest kontakt opp mot redaksjonen gjennom tidene. Under OD-dagen 2011 jobbet Ds hos Donald-redaksjonen der han lagde karakterquier. Samme året ble han kontaktet om å gjøre en kort animasjonsnutt i anledning en konkurranse på siden. Den ble hetende Pengeregn i et basseng. Ds jobbet også hos redaksjonen i forbindelse med OD i 2013. I dag driver Donaldsamler Arild Midthuns offisielle Facebook-side.

Moderator (2011 - 2013)Rediger

Donaldsamler var sammen med pusi96 et av de første vanlige medlemmene som ble forfremmet til moderator og er en av de som har vært det lengst. Han fikk et tilbud om stilingen av redaksjonen da han var i møte med dem i Egmonthuset, den gang på Majorstua. I april 2011 ble han forfremmet. I januar 2013 tok Ds seg en pause fra siden og takket samtidig for seg etter ca. to år i tjeneste. I sin periode som moderator jobbet Ds sammen med Pusi96, Chrisneitoffer, Kvakkmobil 313, Lfcgirl og Kvakkerakken.

Administrator (2013 - nå)Rediger

Etter en mer tilbaketrukket periode Ds tilbake som bidragsyter og administrator, denne gangen med fokus på den redaksjonelle siden av siten. Donaldsamler fikk en forspørsel fra redaktør Mette Bordal Hansen da han jobbet i redaksjonene 1. november i anledning Operasjon Dagsverk 2013. Ds ble forfremmet til administrator senere samme måned. Før det hadde han allerede produsert noe innhold gjennom å bruke redaksjonsbrukeren. I dag jobber han frilans for redaksjonen og skriver artikler, lager quizer osv. til nettsiden. Noe av innholdet blir også oversatt og publisert på de to andre skandinaviske sidene Andeby.dk og KalleAnka.se.

BrukereRediger

Donald

SamlingRediger

Navnevalget til Donaldsamler er ikke tilfeldig. Ds har i dag over 2500 Disney-publikasjoner i sin samling. Dette inkluderer blader, pocketer, bøker, albumer og mer.

Lister, indekser og lignendeRediger

Ds' bursdagsliste (se - Bursdagslister) er i dag en av de sticky trådene i Avslapningsrommet. En liste over utgivelser av Don Rosa-historier og når de er publisert i Norge er også tilgjengelig i Donald Duck & Co-forumet.

GaleriRediger

Profilbilder.

Priser og nominasjonerRediger

År Utdeling Pris Resultat
2013 Gulltruten
1. juni
Vinterens informasjonsportal (Donald.no Wiki, med Lvl1Up og Tor Duck) Vant
Vinterens gledesspreder Vant
Gulltruten
1. desember

LenkerRediger

Småtingsrepresentanter i 1. periode av 2011
President: Maricify

Tilfeldig wiki