FANDOM

Donald.noSpill og moroTegneserierDonaldbutikkenForumetSøkMeny Dono

Kuvankaappaus 2013-11-2 kello 20.19.11

Forumet etter relanseringen 1. desember 2010

Forumet var en av seksjonene på Donald.no. Det hadde over 890 000 innlegg og 65 000 emner d det ble fjernet i 2015.[1][2] Det var bare medlemmer som kunne skrive i forumet, men alle hadde mulighet til å lese innlegg. Til og med de som ikke hadde bruker.

Historie Rediger

Forumet 2013-03-06

Det første forumet i mars 2007

2007 Rediger

Det første forumet kom i mars 2007, men mange tror at det kom ikke før høsten.[3] Daværende forumseksjoner var Andeby-figureneDe nye nettsideneKvakktueltUkens blad og Spill og moro.[3] Den sistnevnte er den eneste seksjonen som har vært med hele tiden siden mars 2007 uten å bytte navn. Andeby-figurene og Ukens blad har også vært med hele tiden, men den førstnevnte byttet navn til Andeby under oppgraderingen i september–oktober, mens Ukens blad ble til Donald Duck & Co under relanseringen 1. desember 2010.

Forumet ble derimot oppgradert i september-oktober. Det kom en ny seksjon hvor Redaksjonen kunne informere medlemmer, Vi informerer. Seksjonen Andeby-figurer byttet også navn til Andeby. Under denne oppgraderingen kom også klansforaene.

2008 Rediger

I begynnelsen av 2008 kom forumseksjonen Donald.no-samfunnet.

Hele siden ble relansert 11. november 2008, og fikk et nytt forum, hvorav hurtigknapper til klanforumene og nyeste medlem. I tillegg kom en sol/måne-funksjon som dukket opp angående hvilken tid på døgnet det var.

2009 Rediger

I 2009 var det ingen oppgraderinger og siden ble heller ikke relansert. Den nye forumseksjonen Donald Duck Games kom dette året.

2010 Rediger

1909128260

Forumet før relanseringen i 2010.

Hele siden, samt forumet ble relansert 1. desember 2010. Siden ble endret, med grunnlag av Spill.no. Forumet fikk stor motgang i starten, men etterhvert begynte medlemmene å vende seg til forandringen.

Helt i begynnelsen hadde forumet de samme seksjonene som tidligere, bare at Vi informerer -seksjonen, Kvakktuelt og Avslapningsrommet var borte. Donald.no-samfunnet var derimot ikke fjernet. Forumseksjonen for forumleker ble lagt til.

2011 Rediger

Ingen forandringer i forumet fant sted i 2011.

2012 Rediger

Den 3. januar ble Duckipedia- og Donald Duck Games -forumseksjonene jernet. På den samme dagen kom også Aviser -seksjonen. Alle fire klansforaene ble skjult, mens Donald.no-samfunnet skiftet navn til Avslapninsrommet .

2013 Rediger

Forumet nede 2013-12-20

Forumet var nede en betydelig del av den 20. desember.

Hjelpesentralen blir lagt til etter ønske fra Fram. BB-koder, Donald.no Wiki og mange partier har fått sin egen underkategori i hjelpesentralen. Man kan også skrive i hovedkategorien.

I mars 2013 ble forumet stengt hver natt fra 00:00 til 07:00 til sterk motgang fra medlemmene. Medlemmene har senere ønsket å få kortere stengetid i helgene og feriene, uten at Redaksjonen har uttalt seg mer.

Klansforaene ble synlig igjen den 21. mai, men bare leselig.

20. desember sluttet forumet å fungere kl. 17:24, og ingen postet noe før moderatoren Pusi96 skrev i Pratetråden! V10 og spurte om alle hadde vanskeligheter med forumet. Halv ti, noen få minutter etter, ble det en forandring. Når man besøkte forumet, så kom det opp en feilmelding om at forumet var under vedlikehold. I en time var forumet nede, og denne feilmeldingen ble vist. Aktiviteten på bloggene og Tinychat økte fort i løpet av timene. Like før forumet kom tilbake opprettet Galaniitoluodda et blogginnlegg som ble brukt som pratetråd. Kl. 22:31 var forumet oppe igjen, men uten at brukerne la merke til noen store forandringer.

NedleggelsenRediger

Donald Duck hode  Hovedartikkel: Nedleggelsen av forumet.  

I januar 2015 ble det offentlig kjent at forumet skulle legges det. Det startet et opprør blant medlemmene som mistet en stor del av sin barndom. Det ble startet underskriftskampanjer, og forumet var fullt av adjø-innlegg de siste dagene.

Forumseksjoner Rediger

Donald Duck hode  Hovedartikkel: Forumseksjoner.  

Forumet var delt inn i forumseksjoner. Vanlige brukere kunne skrive i alle seksjonene utenom klanforanen. Det fantes også en egen seksjon for administratorer og moderatorer.

KontrollpanelRediger

Forumet hadde kontrollpanel der medlemmer kunne se brukernavnet deres, e-postadressen deres, hvilke forumgrupper de var medlem av (om de var medlem av noen) og når de registrerte seg, med presist klokkeslett. Det fantes ingen snarvei til kontrollpanelet. Eneste måte å få tilgang til det på var å skrive inn donald.no/forum/Default.aspx?g=cp_profile i nettleseren.

Kontrollpanelet innholdt også et eget meldingsystem. Det fungerte slik forumet fungerte, bare at man sendte private meldinger mellom enkeltbrukere, likt det vanlige meldingsystemet. Systemet tillot altså bruk av BB-koder og kunne brukes til å sende bilder, variere tekst osv.

I tilegg ga kontrollpanelet muligheter til en mer omfattende redigering av profil. Funskjonen for å endre forumprofilbilde fungerte aldri. Det var også en egen side der man kunne redigere signaturen sin. Man kunne også redigere abonnement i forumet.

Symboler i forumet Rediger

Symbol Beskrivelse
Forum Vanlig
Forum new Nye innlegg
Forum lock Låst
Topic Vanlig
Topic new Nye poster
Topic moved Flyttet
Topic poll Undersøkelse
Topic announce Annonsert
Topic announce new Nylig annonsert
Topic sticky Sticky
Topic lock Låst
Topic lock new Nylig låst

Forumgrader Rediger

Donald Duck hode  Hovedartikkel: Forumgrad.  

Brukere kunne oppnå ulike grader i forumet ved å være aktiv og poste mange foruminnlegg. Gradene kunne bare sees i medlemslisten og på forumprofilene.

Knapper Rediger

Symbol Beskrivelse
Topic moderate
B post topic

Referanser Rediger

  1. Donald.no Forum. Besøkt 2. november 2013.
  2. Hjelpesentralen - Donald.no Forum. Besøkt 2. november 2013.
  3. 3,0 3,1 Tralans Blogg tittel Forumet. Tralan. Besøkt 3. november 2013.