FANDOM

Mal:Ikke sjekket

Fram
Fram
Logo
Grunnlagt 6. juni 2009
Leder Beatles
Antall medlemmer 77 (liste)
Merke Fram merke
Representanter
Småtinget 2 / 17

Profil

Fram (tidligere kjent som FRAM) ble startet av Beatles 6. juni 2009 og er et av de eldste fortsatt aktive partiene. Fram regnes som tidenes største og mest suksessfulle parti. Mens de har sittet i regjering har Fram underholdt Donald.no-medlemmene med mye, blant annet Frams Filmrapport og Månedens medlem og nykommer. Per dags dato (1. juli) sitter tre av moderatorene som medlemmer av Fram; Beatles, Z og Supergodset.

HistorieRediger

2009 - 2010Rediger

FRAM (senere Fram) ble grunnlagt av Beatles like før Donald.nos første valg, valget våren 2009. FRAM tapte, og havnet fjerde- eller femte-plass. 

I Frams andre valg, i vinteren 2009 kom de på 3. plass, bak Donaldistisk Parti og HjelpePartiet.

Det første valget Fram vant var ved våren 2010. Da fikk de styre Donald.no i et halvt år.

2011 - 2012Rediger

Ved det første valget i 2011 kom Fram på andre-plass, bak GOO!. GOO! valgte å danne en koalisjon med Fram og dermed kom de i regjering. 

Det andre valget i 2011 resulterte også i en GOO!/Fram-regjering, men den gangen hadde GOO! valgt å danne koalisjon med DIGG. GOO! ombestemte seg senere og valgte heller Fram, noe som skapte mye oppmerksomhet og uenigheter.

Året etter vant Fram begge valgene.

2013 - 2014Rediger

Fram kom i regjering for sjette gang i vinter-valget i 2013. Dette førte senere til diskusjoner om at det burde være en grense over hvor ofte et parti kan sitte i regjering. På et småtingsmøte tidlig i juli 2013 ble det vedtatt at det blir en grense på to perioder (et år). Om det skal være tilbakevirkende kraft ble ikke bestemt, siden avstemningen førte til uavgjort. Den avgjørelsen ble flyttet til et småtingsmøte 6. august. Flertallet ble for tilbakevirkende kraft, men siden det ikke  dekket 2/3 av stemmene ble ikke loven innført, og Fram kunne stille under neste valg.

Fram kom senere i blokk med Sosial-Partiet, men tapte likevel for en større blokk bestående av Donaldusene, Skandinavisk Donaldist Parti og Duckatene.

Frams mandater på Småtinget i 2. periode av 2013 ble Beatles, Veset, Tor Duck og Z.

Kulturavisa og Månedens medlem og nykommer, to av Frams prosjekter, fikk likevel lov å fortsette i den nye regjeringen, men den sistnevnte gikk ikke lenger i form av Fram, men av moderatorene.

De ble også begge nominert til priser i Gulltruten, for 1. desember-showet. Prisene de ble nominert til var Soemmerens/Høstens prosjekt (Månedens medlem) og Sommerens/Høstens avis (Kulturavisa).

Dette endret seg 29. november da Z skrev at konkurransen igjen gikk med Fram, og at han derfor ikke skulle holde konkurransen igjen før Fram er i regjering.[1] Z fikk i innlegget mange klager på det han gjorde, omhandlende hva det gjorde for Fram, og det at han tok patent på ideen.

Resultater i valgRediger

Valg Plassering Koalisjon
Valget - Desember 2009 3. plass Ingen.
Valget - Juli 2010 1. plass Ingen.
Valget - Januar 2011 2. plass GOO!/Fram
Valget - August 2011 2. plass GOO!/Fram
Valget - Januar 2012 1. plass Fram/DIGG
Valget - Juli 2012 1. plass Ingen.
Valget - Januar 2013 1. plass Ingen.
Valget - August 2013 1. plass [2] Donaldusene/SDP/Duckatene
Valget - Januar 2014 3. plass [3] NED/Rett/Duckpartiet
Valget - August 2014 5. plass NED/Reducklikanerne/Partiet Solstråle/Partiet KVAKK (regjeringen kollapset)
Partiet MAX/Duckpartiet

LedereRediger

BeatlesRediger

Partileder og grunnlegger Beatles har vært leder for Fram siden første stund. Gangene partiet har vunnet ble derfor Beatles også Donald.nos statminister. Beatles legger ut informasjon om hva partiet står for og medlemslister når valg er nærme, gjennom partiets bruker.

Det er også Beatles sin jobb å velge nestledere og ministere.

I sommeren 2013 var det også han som drev Frams Sommerstemning.[4]

NestledereRediger

VesetRediger

Veset var partiets første nestleder og ble med i partiet litt etter valget i 2009. Veset skal mest sansynelig ha blitt varastatminister når Fram vant valget juli 2010.eholdt

Han tok en pause fra siden i 2011 (?), og måtte derfor gå av som nestleder. Når han kom tilbake kun noen måneder senere, var nestleder plassen tatt av Pusi96 og han kunne derfor ikke få tilbake rollen.

I 2012 ble han nestleder for andre gang i partiet når daværende nestleder, Tor Duck gikk av. Nestleder rollen beholder han fortsatt, nå i 2013.

Pusi96Rediger

Pusi96 ble valgt som nestleder i Fram når Veset tok en pause fra dono. Hun ble senere moderator, men som da ikke preget hennes rolle i politikken. Pusi avsto senere som nestleder fordi hun ikke ville være i politikken lenger. Når hun gikk av ble Tor Duck valgt som neste nestleder.

Tor DuckRediger

Tor Duck ble nestleder når Pusi96 gikk av i 2011. På den tiden var Tor også kulturminister, og hadde drevet med Frams Filmrapport. Derfor ble det valgt at han kunne være både Frams nestleder og kulturminister. Han tok en pause i 2012, og gikk av av den grunn, til fordel for Veset som igjen ble Frams nye nestleder.

Tor kom uansett tilbake i 2013, men da som kulturminister.

MinistereRediger

KulturministerRediger

Bruker Fra Til
DJdonald 2010 2011
Tor Duck 2011 2012
Magz 2012 2013
Tor Duck 2013 2014

DJdonald var kulturminister når Fram vant sitt første valg ved Valget - Juli 2010. Han ble derfor donald.nos kulturminister fram til 2011 da han ble borte fra siden, og mistet jobben sin til Tor Duck. Tor beholdt jobben sin lenge, og var donos offisielle kultuminister i tre perioder før han sluttet. I to av de periodene hadde brukeren Magz også vært det. Han har også sittet i tre perioder. I 2013 fikk Tor tilbake ministerrollen sammen med Magz, som to ganger før.

Tor Duck har som kultuminister jobbet med Frams Filmrapport og Kulturavisa, mens Magz har drevet med mytologiinnlegg om diverse Guder.

14. august, dager før valget, ga de ut en kulturtale [5] hvor det sto hva de hadde drevet med og hva de sa de skulle gjøre hvis de satt i regjering videre. Talen ble godt tatt i mot, og inspirerte andre til å lage lignende taler.

ForumministerRediger

Bruker Fra Til
gjerrigknarken 2011 2012
Z [6] 2013 2014

gjerrigknarken satt som forumminister fra 2011 og helt til Z tok rollen sent i 2012. Likevel mistet Z plassen sin raskt fordi han ble forfremmet til moderator, men når regelen om at moderatorer ikke kan stille til valg ble opphevet fikk han raskt plassen sin tilbake. 14. august før valget ga han ut en forumministertale.[7]

MedlemmerRediger

Utdypende artikkel: Liste over medlemmer av Fram

På skrivende tidspunkt (24. november 2013) har partiet 77 medlemmer.[8]

Mandatlister Rediger

Broom icon.svg
Denne artikkelen er uoppdatert.
Du hjelpe Donald.no Wiki ved å oppdatere denne artikkelen.
Sommer/høst 2011 Vinter/vår 2012 Sommer/høst 2012
  1. Beatles
  2. Tor_Duck
  3. Anders_And10
  4. Veset
  5. Frerik980
  6. Daniel.m.g.
  7. Kalla_Anaka
  8. Simon123
  9. Dondal
  10. gjerrigknarken
  11. HeldigrisenBeatles
  1. Beatles
  2. Tor_Duck
  3. Veset
  4. Ridley
  5. Daniel.m.g.
  6. Kalla_Anaka
  7. Simon123
  8. Anders_er_donaldist
  9. Kommandør_Simi
  10. Doffen001
  11. Anders_And10
Vinter/vår 2013 Sommer/høst 2013 Vinter/vår 2014
  1. Beatles
  2. Veset
  3. Tor_Duck
  4. Z
  5. Daniel.m.g.
  6. Willi_kvakk
  7. Magz
  8. Atle_Duck
  9. simon123
  10. Usman123
  11. Golle094
  12. jørgen59
  13. Kommandør_Simi
  14. Dronte
  15. Fantonald0
  16. Kalla_Anaka
  17. pluto999
  1. Beatles
  2. Z
  3. Veset
  4. Tor_Duck
  5. Daniel.m.g.
  6. Golle094
  7. Magz
  8. Albert_And
  9. Kommandør_Simi
  10. kris8
  11. jørgen59
  12. Atle_duck
  13. Simon123
  14. Willi_kvakk
  15. Saymon
  16. Sebastian2
  17. Kalla_Anaka

LogoerRediger

Referanser og lenker Rediger

  1. Månedens medlem: Viktig informasjon
  2. Vant valget som enkeltparti, men kom ikke i regjering, fordi en blokk bestående av Donaldusene, Skandinavisk Donaldist Parti og Duckatene fikk flere stemmer sammenlagt.
  3. Etter partiene NED og Rett
  4. Informasjonsinnlegg om Frams Sommerstemning.
  5. "Frams Kulturtale 2013
  6. Mistet ministerplassen når han ble moderator, men når regelen for at moderatorer ikke kan drive politikk ble opphevet fikk han raskt tilbake rollen som forumminister.
  7. "Forumministerens tale for Fram 2013"
  8. Frams medlemmer og ministere 2013

Tilfeldig wiki