FANDOM

Galaniitoluodda (født 8. mai 2002, 16 år) er en gutt bosatt i Oulu i Finland. Han registrerte seg på Donald.no den 6. april 2012, og på DonaldForum den 13. februar 2015. Han er opprinnelig finsk, men bodde i Norge fra 2011 til 2017.

Galaniitoluodda har vært svært aktiv på utviklingsfronten på DonaldForum, og har blant annet laget det nåværende standarddesignet FancyDofo 2.1. Høsten 2017 ble han oppgradert til administrator på DonaldForum av hoved-administrator Taco Duck.

Han er i tillegg kjent for å ha grunnlagt DonaldForum Wiki, som senere har blitt slått sammen med Donald.no Wiki, der han har vært administartor siden 1. desember 2013. Galaniitoluodda er medlem i Milliardærene og leder i Softengine Fanclub.

Politikk Rediger

Galaniitoluodda har opp gjennom tidene vært en svært aktiv politiker. Han var medlem og nestleder av Reducklikanerne, samt etter hvert også informasjonsansvarlig. Den 29. november 2013 meldte han seg ut av Reducklikanerne, og ble medlem i NED.

I en periode var han også medlem i Sosial-Partiet. På sensommeren 2014 startet han sitt eget parti ved navn Blått (opprinnelig kjent som Solstråle). Han var også representert på Småtinget i to perioder.

På DonaldForum har Galaniitoluodda vært medlem og andetingsrepresentant for både Moderniseringspartiet (opprinnelig kjent som Det Borgerlige Samlingsparti), Ny Kraft, Fancy Parti, An(d)caps Dofo og nå (april 2018 Det Kongelige Parti. Han har også hatt stillinger som finansminister eller moderniseringsminsiter i flere ulike regjeringer, samt vært andetingspresident i en periode. Galaniitoluodda er også ansatt i Valgetaten og står bak alt etaten gjør.

Bedriftsliv og aviser Rediger

Galaniitoluodda er leder i bedriftene Andebytipping og Den Store Reklamen. Han er leder i avisen Skjer?, en av hans mindre produktive bedrifter som er inaktiv for tiden. I slutten av september tok han en kort pause fra bedriftslivet.

Han har vært vikarredaktør, nåværende vanlig ansatt, i avisen Tjen & Hør, og er tidligere leder i Andebys Post.

Den 28. oktober 2013 stiftet han nyhetskanalen Donald.nos Nettstedskringkasting A/S, DNK, som likevel ble inaktiv etter noen få dager.

8. november gjorde han noe stort, nemlig startet opp SpareBank Donald.no, en ny bank på Donald.no. Mange lagde seg kontoer i banken.

Andetingsrepresentanter våren 2015
Andetingspresident: Z • Supergodset • Yayo