FANDOM

120px-778eb5f48a24f02d3923044dac45896cd

moderatorene sitt profilbildet (samlet bruker).

En moderator (noen ganger forkortet til mod) har ansvar for å håndheve medlemsreglene samt sørge for generell trivsel. Å være moderator ingen betalt jobb og er ingen stilling som utlyses eller kan søkes på. Redaksjonen bestemmer hvem som skal bli moderatorer. En moderator har en stjerne i profilbildet sitt. Moderatorene har også en samlet bruker.

Sitat1Her på donald.no har vi noen moderatorer, som fungerer som redaksjonens ”små hjelpere”. De følger med på at alle som er her inne følger medlemsreglene, og sier ifra til Redaksjonen om noen går over streken.Sitat2
Redaksjonens beskrivelse av moderatorene.

ModeratorerRediger

Utdypende artikkel: Liste over moderatorer

Moderatorer kan …Rediger

  • flytte innlegg.
  • slette eller sensurere deler av tekst.
  • låse tråder.
  • slette tråder.
  • slette bilder.
  • slette kommentarer (også på vegger, i artikler og blogger).
  • slette Comic Creator-striper.
  • endre Comic Creator-striper.
  • slette blogginnlegg.
  • utestenge et medlem fra forumet en gitt tid.
  • rapportere hendelser videre til Redaksjonen, som vil ta stilling til hva som skal gjøres.

Kriterier til å bli moderatorRediger

Når Redaksjonen søkte moderatorer så tidlig som i september 2009 hadde de disse kriteriene.

  • Personen må ha hatt bruker en god stund.
  • Personen bør være ganske aktiv på siden.
  • Personen bør ha god kunnskap om hvordan forum, kommentering, blogging osv. fungerer.
  • Personen bør være kjent for å oppføre seg bra her på siden.
  • Personen skal ikke ha vært moderator på Donald.no tidligere.

Historie Rediger

De første moderatorene Rediger

De første vanlige medlemmene som ble forfremmet til moderator var Donaldsamler og pusi96. Ds fikk tilbudet da han besøkte redaksjonen i Oslo tidlig i 2011 mens pusi ble kontaktet over PM. Den 14. april 2011 ble disse medlemmene forfremmet.

Moderatorvalget 2012 Rediger

I mai/juni 2012 var det moderatorvalg som til slutt ble stående mellom Kvakkerakken og Kvakkmobil 313. Det endte med at Kvakkmobil_313 fikk flest stemmer og fikk være moderator i en prøveperiode. Dette valget førte vidre til en rekke diskusjoner, samt den første og største streiken i donos historie. Likevel varte streiken knapt et døgn.

Moderatoraktivitet i 2013 Rediger

Den sjette januar sier Donaldsamler fra seg moderator-statusen. En drøy uke senere, den femtende januar, ble Z moderator. Dette skapte store diskusjoner, siden de fleste synes han var for ny. Nøyaktig en måned senere, ble Veset moderator, og Z hevdet at han hadde anbefalt Veset til Redaksjonen. Kun noen dager etter, den 28. februar, ble også Beatles moderator. Z hevdet at det var han som hadde anbefalt Redaksjonen å velge han også. For tiden er det få som tror det blir flere moderatorer. De fleste synes vi har nok, og er ganske sikker på at vi ikke skal få nye moderatorer før noen andre moderatorer slutter eller får sparken. Moderatorene har også opprettet en samlet mod-bruker den 22. juli 2013. Denne brukeren fikk moderatorrettigheter dagen etter.

Den første august mister Kvakkerakken moderator-statusen pga. inaktivitet. Det er usikkert om det blir noen nye moderatorer. Det har vært lagt ut en undersøkelse i forumet, og mange har stemt. Men det ser allikevel ikke ut til at Redaksjonen har tenkt til å foreta seg noe på den fronten.

Se også Rediger

Lenker Rediger

Tilfeldig wiki